Forside
·
Forum
·
Arrangementer 2019
·
Bliv medlem
·
Forsikring
·
Storfanger
·
Galleri
·
Om JSK
·
Links
·
Bladet


Log på
Medlems nummer /
brugernavn:
Adgangskode:
Glemt password?
Handels- og medlemsbetingelser

En ældre dame bliver smuk igen

31/10/14

Tekst og foto: Henrik Biilmann, Team Biilmann
 

Hej alle J-s-k'er.

Efteråret stod for døren, og tilfredsheden med vores nuværende båd er til at få øje på, i form af negativ omtale. Kunne ikke få den til at sejle rigtigt, selvom alt var prøvet ! !
Så spejder er sendt ud i landet efter et projekt som vinteren kan fordrives med, efter jeg er blevet hjemmegående flexjobber.
Herning båd og trailercenter fik en ældre og godt slidt dame på lagerlisten, og den skulle da lige ses, inden vi kikkede videre, for vi var klar over hvilken slags båd vi ville have, til de næste års sejlads, samt familieture.
Den ældre dame, som stod i Sunds blev ved med at spøge rundt i hovedet, og det endte med at jeg tog turen ned til Lars igen, for at snakke tal, lidt i håb om at vi kunne finde en pris vi begge syntes var rimeligt.

 


 

Efter en par timer sammen med Lars endte det med at slutseddelen blev underskrevet og handlen var en realitet. Vi var blevet Shetlands ejer.
Den gamle Ryds blev strippet, for gear, og sat bag efter bilen, turen gik mod Sunds. Da vi kom der ned syntes jeg pludseligt at den gamle dame havde ændret udsende, hun så lidt træt ud, men det skulle gennemføres, så hjem af det gik igen, nu med en båd som er en meter længere.

En ting var sikker, jeg kunne ikke starte med at renovere båden, inden jeg lige havde været en tur på havet, så der blev aftalt med 5 andre både, at vi skulle tage en tur ud, i skagerak bare lige for at prøve båden, og prøve grejet inden vinteren stod for døren.

Jeg havde flere gange været ireteret over den motorbrønd som var på dækket, den var kæmpestor, var altid i vejen når der skulle fiskes, og så var den grim...
Så jeg traf beslutningen, der skulle laves en bracket, noget jeg havde set før, men aldrig tænkt videre over dette. Undersøgelser blev sat i værk, for og imod blev opvejet, der blev læst side op og side ned. Og til slut blev beslutningen taget, det skulle være en bracket, som kun fik til opgave at skulle holde motoren, måske med en "badebro" men så ikke mere, ville ikke have en klods til at side bag på båden.
Der skulle støbes en bracket i fiber, noget jeg aldrig havde prøvet før, der blev indkøbt en hel rulle glasfiber, plus 25 liter Polyester så støbearbejdet kunne komme igang.
Men når man støber med Glasfiber og når man vil have en godstykkelse på minimum 10 mm. Så skal der mange lag til, rigtig mange lag.
Dette gik der seks ugen med, men så var braketen også klar, og kunne monteres, når påhængsmotoreren var afmonteret. nu var det lige pludselig virkelighed, nu kunne jeg ikke komme på havet mere, før båden igen ville stå sejlklar

Nu startede et kæmpe arbejde, slibe arbejdet ! Når man kikker rundtomkring sin båd, ser der aldrig så galt ud, men hold nu K... et arbejde, to mand i 10 dage, men så var alt slebet ned, også inde i båden / kahytten....

Det var umulig at finde noget nyt gelcoat på hurtigt, en rask beslutning blev taget, og maleren kunne komme i gang. Han havde 12 liter tokomponent autolak til at stå, godt nok lidt dyrt, men hvad gør man ikke i en presset situation... Båden blev malet, og hold nu op, hvor var hun pæn, da jeg så hende med den nye lak, pæn hvid.....

Nu skulle båden bare tørre op, så jeg kunne få hende hjem, og komme igang med monteringen... Hvor svært kan det være, lidt skruer her og der, og så er jeg sejlklar...

Hjemme igen, nu med båd i indkørelsen, hold nu op hvor så det godt ud, ny båd igen - igen, jo, der er nogen som kan
Båden bliver monteret op, og jeg fik købet lidt elektronik hos Raymarine, det kunne, kun bliv rigtig godt.

Motoren skulle monteres på den håndlavet bracket, hvilket jeg var meget spændt på, "kan den nu holde, flækker lakken, er den lavet rigtig" alle de spørsmål rumsterede rundt i hatten....

Jo for pokker, det gik, motoren bliver hængende, lakken flækkede 5 cm. i hver yderside, ellers gik det som det skulle...
Ruder og radar, blev monteret, nu ligner det igen en båd...

Så kom tiden endeligt, elektronikken skal monteres, 12" plotter, med indbygget ekkolod, der ved siden af kommer der Chrip, samt ekkolod til en 1 kW transducer.
Der kommer AIS 650 i båd, hvilken der sender og modtager AIS signal, oG VHF'en, så er der det jeg mest har glædet mig til, autopiloten, som kan styre båden med en lille drejeknap, "smart"
 
 
Elektronikken er monteret så skal der opdateres !

Så ! Nu var tiden inde, båden skulle afprøves, var meget nysgerrig efter at vide hvordan den ville ligge i vandet, hvordan spille elektronikken, og kunne man stadig fange fisk, efter den blæsende vinter på værkstedet.

Turen gik ud fra Hanstholm, hvor vi sammen med tre andre både lagde nordvest over, eftersom jeg havde lidt positioner som jeg ikke havde besøgt i lang tid. Fiskeriet gik over alt forventning, indtil kl. 13,50 Da kom havdisen listende og i lødet af 10 minutter kunne vi ikke se 5 meter frem, så jeg kaldte de andre både op på VHF'en og vi blev enig om at søge mod havn, eftersom jeg var den eneste som havde radar på, måtte jeg ligge i forvejen, og med de andre både på en perlesnor ind mod havnen.
Man forstår ligepludseligt hvorfor man har valgt at investere i radar og AIS med sender og modtager, guds gave til hav folket efter min mening.....
Hjemme igen, hvor der kom lidt fisk i fryseren, dette havde vi savnet, for de efterfølgende dage skulke vi have paneret torsk, ovnbagte torskefiler, og stegt Lang. Mums, hvor det smagte....
Der var lidt efterjustering som skulle laves, samt jeg havde lavet en aftale med "smeden" om tagabøjle, savnede et sted til stænger, når vi var på vandet, det med at de ligger inde i kabinen, er bare ikke godtnok...
Så den dag kom også, "purseren" kom og bukkede rørene, hvilket man kunne se at han havde prøvet før, det tog ham ikke mere end 5 minutter og "vupti" to rør bukket til tagabøjle....
Smeden svejsede rørene sammen og så havde Hanne 4, tagabøjle monteret, hvor svært kan det være
Nu er der bare lidt nusseri tilbage, en håndvask som der skal monteres, lidt lys her og der. Plus de ideer man går og får med tiden, en ting er sikkert, renovering af båd gør jeg aldrig mere, det har været en oplevelse for livet, og noget jeg ville prøve, men også kun den ene gang, 973 timer er der lagt i båden denne vinter, plus alle de overvejelser som et projekt af den art giver.
Team Biilmann er nu klar til at mødes med ligesindede fra klubben, hvor jeg håber på mange timer sammen med jer...
 
 

 

 
Mvh
Henrik Biilmann.

_____________________________________________________________________________


Seneste 10 nyheder i Historier:

23/10/18 Fotokonkurence 2018
07/01/18 foto konkurrence 2018
11/07/17 Fotokonkurence del 3
04/06/17 Fotokonkurence 2017 del 2
07/12/16 Lillebælt 2016
16/11/16 Fotokonkurrence 2017
06/11/16 Vänernturen der gik i ged (de)
02/11/16 Cabo san lucas
01/11/16 Et sjovt hug
27/09/16 Årøsund Cup 2016

Nyhedsarkiv
Kolding Marinecenter
Navisco
fiskekortet Udsalg
lavprisolie.dk
Palby
FMG
JC Fiske grej
 
Webmasters e-mail: webmaster@j-s-k.dk
Udviklet af landIT