Forside

01/10/20

Sverige i guld og sølv

Tekst og foto: David Vestergaard, Team Kingfisher

Så blev det året, hvor coronaen ramte os og nedlagde vores planlagte Bornholmertur. Men pyt! Der kommer andre muligheder. Så traditionen tro gik Team Kingfisher i stedet efter en septembertur til Vänern. Nu var vi godt nok sultne efter at få fat i noget rigtig ”sølvtøj”. Og da både hr. og fru Kingfisher efterhånden er nået op i den gyldne alder, gik vi samtidig efter en noget mere astadig kombineret ferie- og fisketur.

Vi fik booket en hyggelig stuga i Dals Rostock kun et kvarters kørsel fra havnen i Sunnanå. Derfra er der ikke særlig langt ud til de gamle kendte fiskepladser. Så behørigt iført masker kørte vi ombord på Stena Line i Frederikshavn med kurs mod Sverige. Vi håbede på en coronafri tur med frisk luft, godt vejr, lidt fiskelykke og masser af svensk natur malet i efterårets gyldne farver. Vores lokale mand i Mellerud havde godt nok fortalt os, at vandet stadig var for varmt, og at der ikke rigtig blev fanget noget. Men det havde vi skam tænkt os at få lavet om på.

Og vi skulle ikke blive skuffede. Godt nok startede det med regn og blæst, men så kunne man jo lige lande, få pakket fiskegrejet ud, spise en god frokost med den medbragte sild, øl og snaps og lige få sig en morfar. Således styrket drog vi næste dag forventningsfulde til Sunnanå, hvor der er 2 gratis slæbesteder. Vi sejlede ud gennem den smukke skærgård, satte grej og fiskede på Topgrund, Jeppe og Bananen – alle de gammel kendte hot spots. Ind imellem fandt vi også gode lodninger af mulige fødefisk på ekkoloddet. Det blev dog først på hjemvejen, at knarren pludselig gav sig til at hyle. En laks havde hugget på et ABU Hammer kobber blink (også en gammel klassiker) fisket på riggen i 20 fod. Det var en rigtig fighter! 3 – 4 gange kom den en meter ovenud af vandet, inden fru Rise nok så nydelig fik den nettet. Bagefter måtte vi beundre det flotte stykke sølvtøj, som ikke overgav sig uden kamp. Kort efter huggede en ørred på en overfladewobler. Den blev også nettet, men genudsat.

Så var vi i gang. Dagene fløj af sted med skiftevis sightseeing i det flotte svenske efterårslandskab og trollingfiskeri på Vänern. På en kølig og klar blæsevejrsdag tog vi turen op til Västra Silen, - en langstrakt sø, der ligger lunt mellem fjeldene op mod den norske grænse. Den er ørred og lakseførende, og det er tilladt at trolle med 4 stænger mod behørigt fiskekort. Vi fandt et fint lille slæbested i Kråkvik, - godt gemt inde i skoven. Herfra sejlede vi midt ud i den smukke, uberørte natur næsten som de eneste mennesker i hele verden. Det var bare så utrolig smukt. Og midt i det hele ligger der nok så idyllisk en lille kirke smukt placeret på en lille ø. Så fascinerende. Turen gav ingen fisk til os denne gang, men det gjorde ikke noget, - oplevelsen var det hele værd.

Hjemme i stugan var der et stort panoramavindue i gavlen lige ud til skov og mark. En aften, da vi sad og spiste kom der et rådyr og stillede sig an lige uden for vinduet. Vi så ørne, glenter, gæs, skallesluger, toppet lappedykker og mange andre fugle. Vi fik ikke set nogen elg, men vi kunne se dens friske spor lige uden for i vores baghave.

På Vänern fangede vi selvfølgelig også et par af de helt store krokodiller. De var godt nok ikke blevet mindre siden sidst. Måske skulle vi alligevel have tilmeldt os den geddekonkurrance? Men ellers havde vi blankfisk med hjem hver fiskedag, - på nær den sidste. Ikke noget stort, men pæne fisk. Den sidste dag havde vi forøvrigt også turens eneste uheld. På vej hjem mod havnen i Sunnanå, sejlede David Kingfisher tør for benzin lige uden for skærgården. Vinden tog hurtigt fat i båden og drev os ind mod klippeskærene. Så var det med at få fat i reservedunken og få hældt noget frisk saft på. Og selvfølgelig skulle motoren bagefter malkes i en uendelighed, inden den gav sig til at snurre kort før, vi røg på grund. Pyha............. sagde manden.

Men for de to trollingfiskere i den gyldne alder, blev det alt i alt en meget flot og vellykket tur med masser af gyldent svensk efterår - og heldigvis også med lidt sølvtøj i båden.